Wanita gigih cari rezeki walaupun diuji penyakit aneh

Wanita gigih cari rezeki walaupun diuji penyakit aneh

Wanita gigih cari rezeki walaupun diuji penyakit aneh. Nor Najwa Ayuni Hamdan, 30 tahun, dia redha bila diSahkan mengh!dap neurofibromatosis dan cuba menjaLani kehidupan biasa seperti insan2 lain.

MeSra disapa Najwa, dia ketika dihubUngi mStar mendeDahkan pernah menjaLani pembeDahan sebanyak 2 kali, namun ketumbUhan tersebut tetap ada sehinGGa ke hari ini. “Ia bermuLa semasa saya usia 2 tahun. Kecil sahaja pada waktu itu sehinggaLah saya terpaKsa dibedah pada umur 4 tahun.

“Ingatkan sudah habis, rupa-rupanya masih ada lagi ketumbuhan seLepas dibeDah. KemuDian saya menjaLani pembedahan kedua ketika usia 16 tahun. Pada waktu itu ketumbUhan sudah besar, dokt0r buang yg bahagian tepi saja. Sekarang saya hanya meLihat dengan 1 mata je,” katanya.

Menurut wanita dari HuLu Terengganu itu, panDangan yg terhad menjadi cabaran pertama, namun dia sudah terbiaSa. MaLah katanya, dia tak mahu bersedih dengan takdir lagi, sebaLiknya mahu cekal meneruskan kehiDupan utk menyara diri.

“Saya sudah 6 tahun menetap di Petaling Jaya, Selangor. Sekarang saya bekerJa daLam bidang cust0mer service. Memang panDangan saya terbatas, tetapi saya sudah terbiasa. Ketumbuhan ini pun tidak sakit, cuma kadang2 ia rasa berdenYut.

Wanita gigih cari rezeki walaupun diuji penyakit aneh

“KaDang-kala saya rasa segan juga. Tetapi kaLau saya tidak yakin, macam mana saya nak kerJa dan dapat duit? Jadi saya teruskan macam biasa,” ujar anak kedua daripada 5 beradik itu. Imbas Najwa, dia juga pernah diejek semasa zaman sekolah rendah, namun semuanya berubah bila dia ke sekolah menengah.

“Masa sekoLah rendah ada budak2 ejek, sekolah menengah dah tak ada. Kalau ada orang tanya, saya sedia bercerita. Cuma tidak suka bila orang panDang pelik kepada saya. Sudah terbiasa sejak keCil lagi, tapi kadang2 tetap malu nak pergi tempat orang ramai,” tambanya.

DisebaLik ujian yang dihaDapi bertahun lama, Najwa turut menerima byk sokonGan selepas videonya viral di TikTok. Kata Najwa, dia tidak sangka akan meraih perhatian ramai dan berterima kasih atas segaLa d0a yang dititipkan kepadanya.

“Saya sangat terharu kerana ramai yg prihatin dan doakan saya. Saya juga tidak sangka akan jadi viral. Banyak yg posit!f, ada juga indidVidu senasib dgn saya tinggalkan komen. Pesan saya kepada mereka yg ada penyak!t ini, abaikan kata2 negat!f. Kalau orang pandang, buat tidak tahu sahaja.

“Satu lagi saya nak konGsikan, ia sekadar nasihat saja. Kalau kita rasa kita ni terUk, eLok panDang orang yg lebih teruk lagi. InsyaAllah kat situ kita akan rasa berSyukur. Allah uji tanda Allah sayang, seLalu fikir posit!f dengan Allah,” ujarnya lagi.

BACA:

Kejayaan Ryan Bakery dan Ume Cikin raih populariti jadi inspirasi, ‘tak ada gelek2 pun..’

Suami minta labuhkan tudung, sekali ini reaksi Wany Hasrita

Didakwa terima wang UKSB RM2.6 juta, akhirnya Tun M buka mulut

CATEGORIES