Umno dan Pas terus tuntut jawatan dalam kerajaan Muhyiddin

Umno dan Pas terus tuntut jawatan dalam kerajaan Muhyiddin

Surat presiden Umno kepada perdana menteri yang mencadangkan agar mempertimbangkan untuk memberi jawatan kerajaan kepada pemimpin Umno Sabah telah ditafsirkan dengan tiga cara.

Salah satunya adalah bahawa Umno secara terbuka melobi jawatan. Kedua, Umno secara terang-terangan membuat tuntutan sebagai pertukaran untuk menyokong PM. Dan ketiga, Umno membuli Muhyiddin. Pandangan ketiga dipegang oleh wartawan veteran Datuk A Kadir Jasin, yang mengatakan bahawa jika isi surat presiden Umno itu benar, maka Umno memang membuli perdana menteri.

Lebih dari 48 jam setelah surat tersebut menjadi viral, baik Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan pihaknya tidak mengeluarkan penafian. Malah, Malaysiakini melaporkan bahawa seorang pemimpin Umno yang enggan dikenali telah mengesahkan kesahihan surat itu.

Dalam surat bertarikh 16 April, Zahid menulis mengenai cadangan dan tuntutan atau tuntutan Umno Sabah.

Pengerusi Umno Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin, mengatakan bahawa PM akan memberi keuntungan besar kepada gabungan Perikatan Nasional di negeri ini dengan memperkukuhkannya sekiranya dia menerima cadangan yang dibuat oleh Zahid.

Ucapan sedemikian terbuka untuk pelbagai jenis tafsiran – dari Umno mengetatkan cengkaman terhadap PM hingga membuat ancaman untuk mencapai kehendaknya dengan memberi penghargaan kerana menyokongnya.

Dalam suratnya kepada PM, Zahid secara khusus menyebut Bung Moktar bersama tiga orang lain yang menurutnya seharusnya diberi jawatan dalam kerajaan.

Berita penuh : https://www.theedgemarkets.com/article/pm-under-siege-pas-umno-press-govt-posts