Panas!! Netizen sekolahkan MB nak sekat sg Kedah masuk P.Pinang

Panas!! Netizen sekolahkan MB nak sekat sg Kedah masuk P.Pinang

Baru baru ini tular isu Menteri Besar Kedah berkata Kerajaan Negeri Kedah membayangkan bahawa pihaknya boleh menyekat dan mengubah aliran Sungai Muda di negeri itu, atau mengambil tindakan undang-undang terhadap Kerajaan Negeri Pulau Pinang.

Seorang pemuda menulis di media sosial berkenaan isu ini.

“AKIBAT MEMILIH SI PANDIR JADI PEMIMPIN

Sungai Mekong tu, mula dari Tibet, bawak ke China, jadi sempadan China-Myanmar, Myanmar-Laos, Thailand-Laos, masuk ke Laos, kemudian ke Kemboja, sampailah ke Vietnam.

Ada pernah dengar Tibet mintak duit sebab bekalkan air sungai kat mana-mana negara tu?

Air sungai ni kita sebut sebagai ‘semula jadi’. Maksudnya kau tak perlu keluarkan belanja pun memang dia dah ada mengalir dari zaman ke zaman, dengan syarat kau jagalah kawasan tadahan air tu iaitu hutan.

Tapi disebabkan ada Menteri Besar paling bebal dalam sejarah peradaban negara, boleh pulak dia gertak nak sekat air sungai tu dari masuk ke negeri lain sebab tak nak bayar caj bekalan air mentah. Dia ingat sungai bila disekat boleh berhenti macam tu je ke?

Habis tu nak alirkan ke mana? Rumah nenek dia? Nak ubah masuk ke sungai lain? Kau nak bagi penduduk tepi sungai tu mampos tiba² air sungai naik mendadak?

Nak ubah aliran sungai ke tempat lain semata-mata tak nak air sungai tu lalu kat Penang punya pasal, agaknya dia nak ‘bina’ sungai baru la. Biar padan muka tak ada sungai yang lalu negeri tu.

Kos ambil alih tanah, tender nak korek, nak bina tebing sekian-sekian mungkin menelan belanja sampai RM5 bilion. Siapa suruh Penang degil sangat tak nak bayar RM50 juta. Hasil REE pun dah RM43 trilion, apa sangatlah RM5 bilion tu kan. Bijak sungguh kepala otak Menteri Besar hangpa.

Hairan sungguh aku, sesama negeri dalam negara yang sama pun boleh bergaduh bab air sungai. Dengar ke negara luar jadi bahan ketawa je.

Bila pemimpin tu buat kenyataan bodoh, janganlah ikut sekali bebal dia tu. Hairan aku bila baca komen, “Terbaik MB tegas”, “Jangan bagi muka dengan geng-geng sepet”. Tegas dengan bangang tu jauh beza tau. Apa yang seronok sangat dapat sekat air ke Pulau Pinang? Habis tu kau ingat penyokong, pentaksub parti kau tak ada kat negeri tu?

Sokong janganlah sampai taksub, ada otak tu guna untuk berfikir, bukan apa je yang keluar dari mulut pemimpin parti sokong bulat-bulat. Yang salah cakap salah. Tapi apakan daya memang dah didoktrinkan macam tu. Wala’ katanya.

Pulau Pinang tegur supaya jangan buat pembalakan di Ulu Muda tu supaya ekosistem tak terganggu. Jangan sampai air sungai tu tercemar dan Tasik Ulu Muda tu jadi kering sebab hutan berdekatan yang bekalkan air tu dah kena balak sampai licin.

Tasik Ulu Muda tu sumber air utama ke tiga negeri, Kedah, Pulau Pinang dan Perlis. Kalau keringlah tasik tu, jangankan Penang, orang Kedah pun mampos takde sumber bekalan air. Jadi apa yang kau ego sangat tak boleh terima bila jiran tegur supaya jaga elok-elok sumber air yang ada dalam negeri kau?

Kerisauan tu wajarlah sebab rekod parti tu mentadbir memang teruk bab jaga alam sekitar. Kau tengok Kelantan cukup dah. Sebab tak jaga sungai-sungai semula jadi yang bekalkan berjuta-juta gelen air sehari, sampai sekarang masalah air kat negeri tu tak selesai.

Takkan tak pernah nampak dengan mata kau sendiri berapa banyak air terutamanya di Sungai Kelantan yang mengalir ke laut setiap hari? Tapi kenapa air tu tak boleh guna jadi sumber bekalan air bersih untuk rakyat Kelantan? Sebab dah tercemar la.

Bila berlaku pembalakan di kawasan padalaman, air tu dah tercemar daripada kawasan hulu lagi, bila dah lalu di pekan-pekan dan bandar-bandar makin teruk disebabkan pencemaran sampah, kumbahan, sisa industri dan sebagainya.

Yang kau nampak warna air sungai tu macam ‘teh beng’ tu sebab pembalakan la. Apa yang kau bodoh sangat susah nak faham?

Sembang ‘Islam’ kat mulut je. Tak tau belajar agama macam mana alih-alih yang dia galak nak potong tangan, nak sebat, nak rejam, nak pancung orang je. Berlambak-lambak ayat dalam al-Quran tentang pentingnya jaga hutan, jaga sumber air, jangan buat kerosakan atas muka bumi tak praktikkan pun.”

Sumber :