Muhammad Asad, Ini kisah mualaf dari agama yahudi yang abdikan hidupnya semata-mata untuk islam

Oleh MUHAMMAD KHAIRY JALALUDDIN

Muhammad Asad, Ini kisah mualaf dari agama yahudi yang abdikan hidupnya semata-mata untuk islam

Pada bulan September 1926, seorang wartawan muda berbangsa уαнυ∂ι menaiki keretapi di Berlin, beliau adalah Leopold Weiss.

Di sekelilingnya dia melihat wajah-wajah yang tidak senang dengan kehadirannya.

Muhammad Asad, Ini kisah mualaf dari agama yahudi yang abdikan hidupnya semata-mata untuk islam

Dilahirkan pada tahun 1900 ibu bapanya berketurunan уαнυ∂ι dan nenek moyangnya terdiri daripada pendeta agama уαнυ∂ι ,

dia secara rasmi mem eluk Islam beberapa hari setelah perjalanan Berlin itu. Ketika dia meninggaI dunia hampir satu abad kemudian pada tahun 1992, dia adalah seorang cendekiawan yang dikenali di seluruh dunia Islam sebagai Muhammad Asad.

Dari Arab Saudi ke Pakistan dan Amerika Syarikat, Asad telah meninggalkan kesan yang membantu ribuan orang menemukan Islam sebagai pegangan hidup. Memoirnya yang bertajuk “The Road to Mecca”, yang terkenal, telah membantu memperkenalkan Islam kepada ramai orang dan terjemahan Al-Quran beliau dalam bahasa Inggeris berada di kedudukan yang sama dengan Marmuduke Pickthall dan Abdullah Yusuf Ali.

“Mungkin tidak ada buku lain selain Al-Qur’an yang menyebabkan lebih banyak orang masuk Islam,” tulis Murad Hofmann, seorang dipl0mat Jerman, juga seorang muallaf yang memeIuk Islam dengan penulisan Muhammad Asad.

PM Pakistan, Imran Khan, yang menjalani kehidupan glamor sebagai pemain kriket, pernah menyebutkan Asad merupakan sumber motivasi yang membantunya berada di landasan agama Islam.

Sayyid Qutb, tokoh terlemuka dalam lkhwanuI MusIimin, mendapat ilham daripada karya Asad untuk membentuk pamdangan ya sendiri mengenai Islam dan p0litik. Margaret Marcus, seorang wanita muda уαнυ∂ι, meninggaIkan hidupnya di New York untuk tinggal di Lahore setelah membaca The Road to Mecca. Dia menukar nama kepada Maryam Jameelah kemudian menjadi cendekiawan Islam yang terkenaI.

Mencari cahaya dalam keadaan huru-hara

Asad dibesarkan di Lwow, sebuah kota yang pada awal abad ke-20 adalah sebahagian dari Austria, di rumah keluarga bapanya yang kaya, dan seorang peguam yang baik.

Masa kecilnya dihabiskan untuk bercuti di Pergunungan Alpen dan di ladang milik keluarganya.

Walaupun ibu bapanya tidak begitu beragama, seorang guru khas melatihnya dalam kitab suci уαнυ∂ι dan pada waktu yang muda dia dengan yakin dapat membincangkan tafsiran kitab-kitab agama уαнυ∂ι termasuklah Taurat dan Injil.

Setelah beliau memeIuk Islam, pendidikan ini akan sangat membantu pemahamannya tentang Al-Quran.

“Oleh itu, pada usia 13 tahun, saya tidak hanya dapat membaca bahasa lbrani dengan lancar tetapi juga dapat berbicara dengan bebas dan, di samping itu, saya telah berkenalan dengan Aramiac,” tulisnya.

Agama adalah perkara terakhir dalam fikirannya ketika memasuki Universiti Vienna pada tahun 1920 untuk mempelajari sejarah seni. Hari-hari beliau dihabiskan untuk belajar falsafah, manakala malam di kelab bersama teman-teman.

Dia dengan cepat membenamkan dirinya di kalangan bilangan peminat sastera, yang berkumpul di sebuah kafe Vienna untuk membincangkan penemuan Sigmund Freud dalam bidang psik0analisis.

GeIisah dan tidak dapat memberi tumpuan dalam pembelajaran, Asad berh3nti dari universiti untuk meneruskan kerjaya sebagai penulis. Kem4tian ayahnya adalah mengapa keputusan itu terp4ksa ditanggung beliau.

Asad pergi ke Berlin di mana dia berjinak-jinak dengan dunia seni untuk beberapa waktu, menulis skrip filem dan menghabiskan apa sahaja yang diperolehi sepanjang malam yang melibatkan minuman k3ras dan w4nita. Kerana gaya hidup yang leka, selalunya, dia masih kekurangan wang.

Dia pernah bekerja untuk sebuah agensi berita dan melonjak namanya ketika dia menemu ramah Madame Gorky, isteri penulis terkenal Rusia, Maxim Gorky.

Asad tidak pernah puas. Eropah tidak lagi menjadi tempat tinggalnya. Sesuatu yang lain memanggilnya – seruan kepada Islam, dan jalannya melintasi Baitulmaqdis.

Dari Arab Saudi ke Pakistan dan Amerika Syarikat, Asad telah meninggalkan kes4n yang membantu ribuan orang menemukan Islam sebagai peg4ngan hidup.

Jatuh cint4 terhadap bangsa Arab.

“Asad jatuh cint4 dengan bangsa Arab, sebelum beliau jatuh cinta pada agama Islam,” menurut Shalom Goldman, seorang profesor di Duke Univeristy, yang sedang menulis buku mengenai orang-orang уαнυ∂ι yang memeluk agama Islam.

“Islam adalah cara untuk menjadi orang Arab. Itulah sebabnya daripada pergi ke sekolah agama, dia tinggal bersama orang Badwi selama enam tahun di Arab Saudi. Baginya itulah budaya asli yang sebenar; bukan Universiti Al-Azhar Mesir atau belajar di Pakistan ”

Asad pertama kali menemui dunia Islam pada tahun 1922 ketika dia pergi ke PaIestin atas undangan bapa saudaranya, Dorian, seorang p4kar psiki4tri dan salah seorang pengikut Freud.

Ketika itu merupakan waktu pergolakan p0litik dan pers3lisihan di PaIestin. zi0nis menjemput puluhan ribu orang уαнυ∂ι berhijrah ke PaIestin dan mengubah demografi negara tersebut.

Tetapi bagi Asad, berbanding seorang уαнυ∂ι Eropah moden, sikap orang Arab Muslim yang jujur dan hidup dalam serba kesederhanaan, dengan unta dan khemahnya adalah lebih dekat dengan watak-watak Ibrani yang pernah dipelajarinya dalam Perj4njian L4ma.

Asad telah bertemu dengan ramai cendekiawan Muslim yang mengunjungi kota-kota suci Islam(Makkah & Madinah) daripada India dan Indonesia.

Dalam beberapa kesempatan, Asad pernah berhadapan dengan pemimpin Zi0nis seperti Dr Chaim Weizmann, beliau mempersoalkan mereka untuk menjelaskan bagaimana orang уαнυ∂ι boleh mengaku memiliki lebih banyak hak daripada orang Arab PaIestin yang telah tinggal di wilayah itu selama dua ribu tahun.

“ pandangan 4nti-Zi0nisme Asad sangat berasas. Bukan hanya pandangan digunakan untuk menjadi lebih diterima oleh umat Islam” kata Kramer.

Salah seorang sahabat terdekat Asad di PaIestin, Jacob de Haan, seorang wartawan Belanda Yahudi, dibunuh oleh pelampau Zi0nis kerana penent4ngannya yang berterusan terhadap bagaimana orang Arab diperlakukan.

Bertahun-tahun kemudian ketika IsraeI berusaha menuntut seluruh Baitulmaqdis, Asad terus mempertahankan hak-hak rakyat PaIestin.

“Zi0nis ingin menjadikan Baitulmaqdis, sebagai ibu kota IsraeI untuk selama-lamanya”, Asad menulis dalam sebuah artikel The Vision of Jerusalem yang diterbitkan pada tahun 1982.

Tetapi “kekekalan adalah sifat Tuhan sahaja

Beliau turut berbicara dan menulis tentang bagaimana Islam memandang Baitulmaqdis, sebagai “Kota Suci” untuk semua agama dan bukan harta tanah yang diberikan sebagai warisan kepada orang-orang y4hudi sahaja.

“Asad mungkin orang pertama yang mengartikulasikan idea penjajahan Zi0nis sebelum para pemikir Marxis pada tahun 1960-an dan 70-an,” kata Goldman.

Semasa menetap di Palestin dan sering berulang-alik ke Jordan, Mesir dan wilayah-wilayah Muslim lain Asad mula memilih gaya hidup dan cara orang Arab dalam hidupnya.

Asad pernah berhadapan dengan pemimpin Zi0nis seperti Dr Chaim Weizmann, beliau mempersoalkan mereka untuk menjelaskan bagaimana orang Yahudi boleh mengaku memiliki lebih banyak hak daripada orang Arab PaIestin yang telah tinggal di wilayah itu selama dua ribu tahun

Kisah hidupnya yang diterbitkan dalam Frankfurter Zeitung, merupakan jurnal Jerman yang paling dihormati, berbicara tentang orang Arab menjalankan hidup yang sangat sederhana yang sering mengingati kem4tian sebagai bangsa yang “diberkati”.

Artikel-artikelnya kemudian disusun sebagai buku pertamanya, “The Unromantic Orient.”

Kawan dan musuh

Arab Saudi berada di tengah-tengah pemberontakan ketika Asad, yang baru masuk Islam, tiba di Arab Saudi tahun 1927 untuk melakukan ibadah haji,

Ibn Saud, pengasas Arab Saudi moden, sedang berju4ng untuk meng4wal pu4k pember0ntak yang banyak di kawasan-kawasan padang pasir.

Pada ketika itu, Saud tidak mempercayai Inggeris yang menggunakan keku4tan ket3nteraan mereka sebagai pengaruh terhadap pemimpin Arab.

“Sudah tentu karya jurnalistik Asad dan hubung4nnya dengan akhbar antarabangsa membentuk komponen penting dalam hubungannya dengan Raja,” kata Günther Windhager, seorang antropologi Austria, yang sedang menulis sebuah buku mengenai masa Asad di Arab Saudi.

Asad terus menulis untuk surat khabar Eropah. Sebilangan kisahnya diterjemahkan dan dicetak semula dalam bahasa Belanda di Indonesia. Perkara Ini memberikan pengaruh besar terhadap Asad terutamanya di istana raja Saud ketika itu.

“Dilengkapi dengan pengetahuan “orang dalam” dan pena yang mengkritik imperialisme, dia memperlihatkan helah British di Timur Tengah – menjadikan beliau terus di4wasi setiap masa dan ketika” kata Windhager.

Dengan izin Ibn Saud, Asad melakukan perjalanan jauh ke Semenanjung tanah Arab pada saat kebanyakan orang bukan Islam dil4rang untuk menjelajah di luar bandar pelabuhan Jeddah.

Dengan izin raja Saud, Asad melakukan perjalanan jauh ke Semenanjung tanah Arab pada saat kebanyakan orang bukan Islam dilarang untuk menjelajah di luar bandar pelabuhan Jeddah.

Bagaimana cara Asad dapat mendapatkan restu dan izin Ibn Saud dengan begitu pantas setelah kedatangannya menjadi titik perdeb4tan yang cukup besar dalam sejarah.

Namun ketika itu Arab Saudi masih satu dekad kebelakang sebelum penemuan telaga minyak pertamanya, yang membawa berbilion “petrodolar” pada tahun-tahun berikutnya. Tembok-tembok yang tinggi dan protokol yang ketat tbelum wujud lagi di sekitar istana pada ketika itu.

Sebelum menunaikan haji pertama, dia berkahwin dengan Elsa, seorang pelukis yang berumur 15 tahun dan yang sangat dia cintai.

Mereka pergi menunaikan haji bersama, kemudian Elsa diser4ng peny4kit dan m3ninggaI dunia sembilan hari setelah menunaikan ibadah haji. Peristiwa itu sangat meng3cewakan Asad dan kem4tian ist3rinya diketahui oleh Raja dan beliau dijemput raja Saud untuk bertemu.

Sejak kem4tian isterinya hubungan beliau dan Raja Saud menjadi sangat rapat.

Walaupun Asad telah mempelajari Al-Qur’an dan memeluk Islam, pada masa inilah dia mula mener0ka aspek agama yang kompleks – seperti fikih Islam dan peranannya dalam p0litik.

Secara umumnya, pelajar Muslim menghabiskan masa bertahun-tahun untuk mempelajari teks-teks Islam di bawah bimbingan para sarjana berpengalaman di beberapa sekolah agama. Dalam kes Asad, masih belum jelas siapa yang menjadi bahan rujukannya untuk mendapatkan penjelasan terhadap masalah agama.

Pengkr!tiknya sering menggunakan ini terhadapnya.

“Kami benar-benar tidak tahu apa-apa tentang hubung4nnya dalam kalangan agamawan semasa dia tinggal di sana,” Dr. Muzaffar Iqbal, pengasas Pusat Sains Islam di Kanada.

“Dia mempelajari ilmu hadis bersama seorang sarjana di Madinah, ayah saya pernah memberitahu saya ketika saya masih kecil, beliau telah belajar dengan seorang alim yang terkenal dari Tumbucktoo”kata Talal kepada TRT World melalui email.

Talal, kini berusia 88 tahun, adalah satu-satunya anak lel4ki Asad. Dia dilahirkan di Arab Saudi daripada perk4hwinan ketiga Asad dengan Munira, seorang g4dis suku Shammar. Setahun setelah kem4tian Elsa, Asad pernah berk4hwin dengan seorang wanita dari Riyadh, dan kemudian dia berc3rai.

Setelah enam tahun di Arab Saudi, Asad ingin menetap di sana – dia juga menghubungi beberapa penerbit untuk sebuah buku yang ingin ditulisnya mengenai suku Arab.

Namun urusan penukaran namanya yang mengambil masa yang lama menjadi penghalang proses penulisannya. Nama Loepold Weiss sering menimbulkan stigma dan salah faham yang beliau bukan beragama Islam, menurut Windhager.

“Pada saat ini hubungan Asad dengan Ibn Saud mula lem4h, di mana Asad turut m3ncurigai ked4tangan Philby, di semenanjung Arab” kata Windhager.

Walaupun hubungan Asad dengan Ibn Saud agak dingin, namun dia masih rapat dengan keluarga dan kerabat diraja Saud. Ahmad Zaki Yamani, salah seorang kerabat dan juga bekas menteri minyak Arab Saudi merupakan sahabat beliau dan antara yang meny0kong Asad dari segi kewangan terutamanya ketika dia tinggal di Sepanyol dan Maghribi.

Mekah dan Madinah banyak memberi kesan mendalam terhadap pemahaman Asad tentang agama Islam. Pada masa itulah dia mulai berjinak dengan ulama-ulama mazhab dan ahli-ahli Hadith , yang membuka lembaran penafsiran baru mengenai ayat-ayat Al-Quran dan sabda Nabi.

“Ini merupakan masa dan ruang di mana transformasi daripada Weiss ke Asad terjadi secara besar-besaran dan hubungannya semakin beralih daripada orang Eropah ke Islam,” kata Windhager.

Namun sumbangan terbesarnya dalam membantu mengubah Islam menjadi keku4tan p0litik datang dari negara yang tidak ada dalam peta ketika itu.

BACA: Berang anak kena pukul di Taska, tindakan bapa budak ini buat netizen puas hati