Kisah disebalik kicap Cap Udang yang ramai tak tahu

Kisah disebalik kicap Cap Udang yang ramai tak tahu

Kisah disebalik kicap Cap Udang yang ramai tak tahu. Jenama HABHAL sudah tidak asing lagi di Nusantara ini.

Namun, terdapat kekeliruan di sebalik sejarah sebenar lahirnya kicap tersohor itu.

Seringkali kita dengar kejayaan Kicap Cap Kipas Udang dikaitkan dengan Haji Lambak bin Mohamed dari Johor yang dikatakan adalah pengasasnya.

Haji Lambak menghembuskan nafasnya yang terakhir di kediamannya di Larkin Jaya (Johor) pagi 22 Jun 2020 dalam usia 100 tahun.

Namun, sejarah yang tepat berkait isu siapakah pengasas sebenar Kicap Cap Kipas Udang itu terletak pada jenamanya – HABHAL.

Kisah disebalik kicap Cap Udang yang ramai tak tahu

HABHAL itu sendiri adalah pengasas sebenar kicap tersebut.

HABHAL adalah ringkasan nama Haji Ahmad Bin Haji Abdul Latif.

Haji Ahmad adalah satu-satunya saudagar kicap di Nusantara.

Beliau merupakan anak kepada Haji Abdul Latif bin Nurudin yang lebih dikenali sebagai Syeikh Abdul Latif Al-Malakawi.

Syeikh Abdul Latif adalah seorang tokoh alim tersohor di Nusantara. Beliau banyak berdakwah di Singapura dan Melaka, bahkan mempunyai syarikat percetakan Latifiah Press di North Bridge Road yang beroperasi dari tahun 1920 hingga 1939.

Haji Ahmad lahir di Tengkera (Melaka) pada tahun 1900 tetapi dibesarkan di Singapura.

Pada tahun 1945, beliau telah membeli sos soya dari seorang peniaga Cina. Beliau kemudiannya menambah bahan-bahan dan perisa tambahan kepada sos tersebut hingga terciptanya sos kicap yang ada sekarang.

Maka sejak itulah beliau memulakan perniagaan menjual kicap ciptaannya itu di rumahnya di Jalan Mangga (Kampong Ubi).

Selepas Haji Ahmad meninggal dunia, perniagaannya diteruskan oleh anaknya, Haji Zaini dan dilanjutkan pula oleh isteri Haji Zaini, Hajjah Sa’adiah binte Buyong.

Pada tahun 1981, perniagaan kicap HABHAL berpindah operasinya ke Lorong Pemuda (Kampong Melayu Majidee, Johor) di bawah syarikat Jalil Enterprise.

Pada 25 November 1986 pula, Zara Foodstuff Industries Sdn Bhd yang diasaskan oleh Haji Lambak telah mengambil-alih operasi perniagaan kicap HABHAL dari syarikat Jalil Enterprise dengan memulakan operasinya di Jalan Tahana (Johor) sehinggalah ke hari ini.

Begitulah sekilas sejarah pengasas sebenar Kicap Cap Kipas Udang jenama HABHAL yang juga merupakan bapa kepada pelawak tersohor awal tahun 1960 hingga 1980-an di Singapura, ‘Mahmood Kicap’.

PENGASAS KICAP CAP KIPAS UDANG MENINGGAL DUNIA, INI SEJARAH PENUBUHAN SYARIKATNYA

Biarpun pengasas kicap, sos dan seri kaya Cap Kipas Udang, Datuk Lambak Mohamed sudah meninggal dunia, namun sejarah penubuhannya sentiasa menjadi inspirasi

Dia mulakan perniagaan dengan modal RM40,000, kini syarikatnya ada jualan berjuta-juta sebulan

Ramai yang tak tahu sejarah syarikat power ni, sebenarnya kicap jenama Kipas Udang ni dah bermula 25 tahun lalu. Masa tu, pengasasnya; Allahyarham Datuk Hj Lambak Mohamad mulakan perniagaan dengan menubuhkan Zara Food Industries yang mengeluarkan kicap secara kecil-kecilan dengan menyewa sebuah kilang dan memasarkan jenamanya kicapnya di sekitar Johor Baharu.

Dengan modal RM40,000, dia kerja keras untuk pastikan jenama kicap Kipas Udang ni diterima. Kini jenama ni bukan setakat dikenali di Johor je, satu Malaysia dah guna. Di antara faktor yang sebabkan syarikat ni berjaya adalah kawalan mutu produk yang baik, komitmen pekerja yang tinggi dan ada visi yang sama dalam kalangan pekerja. Hasilnya, produk tu dah catat jualan bulanan yang tinggi.

Keuntungan syarikat yang diorang dapat digunakan untuk perbelanjaan promosi termasuk promosi kat TV dan penyelidikan untuk tingkatkan kualiti produk diorang. Kita dapat lihat hasil daripada kajian ni apabila proses pembungkusan jenama kicap yang ada pada penutup botol kicap tu semakin moden dan selamat.

Allahyarham dah kembangkan kepelbagaian produk makanan seperti sos, kaya dan lain-lain lagi. Pasaran jenama Kipas Udang ni dah langkaui ke Asia Barat dan ASEAN. Dengan jualan syarikat yang cecah RM82 juta setahun, syarikat ni dah maju setapak lagi dengan penubuhan bangunan syarikat yang bernilai RM35 juta di bandar perindustrian Larkin, beberapa tahun lepas.

Bukan biasa-biasa syarikat ni, nampaknya tiga tahun lepas diorang nak tembusi pasaran Nigeria

Tiga tahun lepas, ada laporan akhbar yang katakan syarikat ni dah mula pasarkan produk diorang ke Nigeria. Pengarah Pemasaran ZFI masa tu, Hasnah Abdul Rahman kata langkah memasarkan produk ke Nigeria jadikannya syarikat berasaskan produk makanan pertama menembusi pasaran negara tu.

Sebagai permulaan, tiga kontena produk ZFI akan dihantar ke Nigeria mulai Januari 2018 dan akan ditingkatkan berdasarkan permintaan.

“Permintaan pasaran antarabangsa kita sentiasa meningkat. Kita sudah membuat kajian pasaran dan usaha memasarkan produk ZFI terutama kicap ke Nigeria sejak tiga tahun lalu. Permintaan produk ZFI di Nigeria agak tinggi berikutan cara pemakanan yang hampir sama dengan negara ini, sekali gus membolehkan produk kicap dan sos diterima penduduk negara itu,” – Hasnah, seperti yang dilaporkan Berita Harian

Selain tu, Hasnah kata, pihaknya sasarkan untuk tembusi pasaran Jepun dan Korea pada masa depan. Katanya, pasaran antarabangsa meliputi kira-kira 30 peratus daripada pasaran keseluruhan ZFI dan sepanjang tahun 2016, pihaknya catat nilai eksport RM16 juta.

“Walaupun sudah beroperasi 30 tahun, kami lebih menumpukan kepada pasaran tempatan merangkumi 70 peratus daripada hasil keseluruhan. Bagaimanapun, pada masa sama, kami tetap mengeksport produk ke pasaran antarabangsa yang sentiasa mendapat permintaan tinggi,” – Hasnah, seperti yang dilaporkan Berita Harian

Hasnah kata, sejak ditubuhkan pada 1987, ZFI terus komited hasilkan produk berkualiti tinggi dan menerima pelbagai kejayaan inovasi, sekali gus membuktikan syarikat Bumiputera mampu bersaing dalam pelbagai industri yang setaraf dengan syarikat antarabangsa.

Dia turut akui, diorang hadapi saingan hebat dalam pasaran terutama di peringkat domestik tetapi menganggapnya sebagai sesuatu yang positif. Persaingan ni bagus kerana dengan persaingan, diorang akan lebih berusaha meningkatkan kualiti dan jumlah produk. Hampir setiap tahun diorang ada produk baharu di pasaran, sebab tu diorang perlu sentiasa meningkatkan produk termasuk dari segi label.

Kadang-kadang idea yang simple kalau dilakukan dengan bersungguh-sungguh akan lebih berjaya

Sudah tentu Allahyarham Datuk Lambak Mohamed dah jadi idola untuk mereka yang baru nak mulakan perniagaan. Benda ni menunjukkan seseorang tu tak perlu pun idea yang terlalu bombastik untuk mulakan perniagaan, macam syarikat ni – diorang mulakan dengan menjual kicap je, akhirnya dah mampu untuk tembusi pasaran antarabangsa.

Apa yang penting adalah usaha yang konsisten untuk memperbaiki produk dan rebut peluang yang ada. Kalau korang pun teringin nak berniaga, korang bolehlah jadikan cerita-cerita macam ni sebagai inspirasi.

BACA:

KWSP: Pengeluaran terakhir akan dibenar kerajaan?

Saya tak sokong Umno atau PH – Speaker

Ini pengakuan Takiyuddin selepas didakwa kahwin dengan Menteri dari Bersatu

CATEGORIES