Kini jadi doktor hebat, anak setinggan ini pernah diherdik pendidik beri insipirasi

Kini jadi doktor hebat, anak setinggan ini pernah diherdik pendidik beri insipirasi.Baru-baru ini tular di media sosial berkenaan kata-kata pengh1naan yang dil0ntarkan oleh seorang pensyarah kepada pelajarnya di salah sebuah universiti ternama negara ini. Ekoran itu, ramai dalam kalangan netizen meluahkan rasa am4rah dan k3cewa atas cara teguran yang diberikan kerana kurang beretika dan melanggar sens1tiviti.

Walaupun begitu, khabarnya pelajar lelaki tersebut telah berjaya tamat belajar dan bekerja.

Situasi pelajar tersebut, lebih kurang sama juga dengan kisah seorang individu ini yang dikenali sebagai Doktor Shaza, di mana beliau pernah dih1na oleh pensyarah ketika zaman belajarnya. Ini kisah beliau yang kita boleh jadikan iktibar dan sumber inspirasi.

Berikut perkongsiannya :

Saya anak setinggan,rumah betul betul tepi Sungai Klang,banyak kali dihin4. Oleh mereka yang berjawatan tinggi.

Tuhan je tau betapa terluk4nya hati saya.

Tapi saya tidaklah berdendam malah tidak juga mengviralkan.

Cukup saya mend0akan.

Kini jadi doktor hebat, anak setinggan ini pernah diherdik pendidik beri insipirasi

Hari hari saya doa masa tu moga dia dilembutkan hati,supaya orang lain tidak ters4kiti seperti saya.

Dulu pernah kena marah atas kekurangan kemudahan wifi. Dikaitkan dengan mak ayah m1skin (saya tak rasa m1skin pun masa tu,sebab rasa cukup semua). Sed1h sangat.

Tapi mungkin di dalam fikiran mereka mereka yang kaya,dan berjawatan tinggi,sebab kita nampak tak setaraf dengan mereka,mereka nampak seolah olah kemiskin4n itu adalah satu d0sa.

Tapi saya sikit pun tak berdend4m. Saya cuba memahami di pihak beliau. Beliau tidak memahami kesus4han kita. Beliau tak sengaja berem0si. Cuma saya jadikan satu pengajaran,apa jua alasan,saya kena tetap kena cari jalan penyelesaian.

Apa pun tetap kejadian itu meluk4kan hati saya. Terlalu luk4. Cuma tidaklah berdend4m.

Pernah kejadian lain,masa saya belajar, saya dipanggil ke bilik seseorang. Saya ingat dipanggil untuk diberi tips atau nasihat. Rupanya dipanggil untuk dihin4.

 

Beliau kata yang saya tiada masa depan dalam bidang ni kerana saya bukan asal bidang perub4tan. Saya dari bidang sains. Orang sains takkan boleh berjaya dalam bidang perub4tan. Terlalu banyak perkara yang saya tak tahu.

Bibir saya berget4r menahan m4rah dan s3dih. Tapi saya diam sahaja memikirkan saya hanyalah seorang pelajar. Ikutkan l0gik,sains dan perubatan kena menyokong satu sama lain. Tiada kajian dari saintis,tiadalah penemuan ub4tan,penemuan peny4kit,penemuan cara nak diagn0sis. Entahlah.

Saya keluar dengan kaki yang lem4h longl4i bersama t4ngisan yang penuh esakan sedu sedan. S3dihnya tuhan je yang tahu. Sejak dari tu saya berazam untuk berjaya,tidak sesekali putus asa walaupun kajian saya cukup suk4r. Akhirnya saya tetap bergraduasi.

“Belum konvo tapi beberapa kali dipanggil bekerja..”

pendidik

Kini saya kerja memang di bidang yang saya belajar. Memang saya belajar di fakulti perub4tan sebelum ni,tapi saya fokus lebih kepada pencarian protein untuk penghasilan r4pid t3st kit. Dan memang akhirnya saya dapat kerja yang memang bidang saya belajar. Kerja ni pun jarang ada di luar. Biasanya hanya kerja di universiti. Sebab tu nampak macam mustahil nak dapat kerja bidang ni. Di Malaysia pun bukan ada kerja ni sangat.

Jadi saya tak faham kenapa wujud manusia yang suka sangat nak hin4 kita. Kita sendiri tak tahu masa depan saya,kenapa dia lebih tahu samada saya akan berjaya atau tak.

Bagi yang pernah menghin4 saya,semoga terus bahagia dalam menghin4 orang lain.

“Tapi kita yang dihina ni,teruslah melangkah untuk mencapai kejayaan. Luka memang luka. Tapi jangan dendam.”

Jadi saya sama sekali tidak menyokong apa apa penghin4an dari sesiapa pun apatah lagi seorang bergelar pendidik. (Semua supervisor saya sangat bagus,malah pensyarah2 lain juga sangat baik dan hebat hebat belaka,seorang dua sahaja yang meluk4kan hati,tetapi saya yakin banyak sangat jasa mereka kepada dunia pendidikan).

Tulisan saya ini saya nak fokuskan isu sesetengah yang berpangkat tinggi yang lupa bahawa dalam dunia ni setiap cerita kita adalah berbeza. Dunia kita lain,dunia orang kaya lain.

Ketahuilah yang ianya sangat ped1h bila dihamburkan kata kata tidak molek. Pedih dia kekal,terngiang ngiang. Bukanlah kami ini lem4h. Bukanlah yang menghin4 itu tidak baik kerana banyak lagi kebaikannya. Tapi just nak semua tahu yang satu sikap ini terlalu meluk4kan. Berhentilah men0rmalisasikan sikap ini atas alasan apa pun. Anda berjiwa kent4l,tidak bermakna orang lain pun kent4l. Kata kata yang t4jam boleh membu’nuh jiwa jiwa kecil ini.

“Saya rela kekal miskin jika menjadi kaya menyebabkan saya hilang adab dalam berbicara..”

Ps: penulisan ini saya edit dari menyebut tentang sesiapa. (Ramai penyokong tegar manusia yang menjadikan hinaan sebagai satu cara mendidik,so malas nak gaduh dengan penyokong beliau😅) Tapi ia general dan untuk dijadikan iktibar. Jawatan tinggi bukan bermaksud boleh menghina yang bawah. Pendidik yang baik tidak sepatutnya menghina. Biarlah orang nak cakap memang itu sifatnyalah,kononnya dia tetap baik,banyak lagi kebaikannya. Tetap,sikap menghina itu adalah sesuatu yang tidak perlu dibanggakan dan dipertahankan.

 

Benarlah kata pepatah Melayu; terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata bu’ruk padahnya. Disebabkan itu berhati-hatilah ketika mengeluarkan kata-kata, lebih baik diam daripada mengeluarkan pis4u yang t4jam.

Tahniah kepada Dr. Shaza kerana menjadi insan yang ku4t dan t4bah. Semoga doktor dapat mencapai banyak lagi kejayaan dalam bidang diceburi.

TONTON :

BACA:

Syahmi Sazli nak jual cendol pula, sekali lain pula yang jadi..

BKM anda tidak lulus? Kerajaan buka peluang buat rayuan, ini caranya..

Scan MySejahtera bakal dimansuhkan dalam masa terdekat?

CATEGORIES