Ulek Mayang bukanlah sesuatu yang asing, terutama bagi mereka yang berasal dari Terengganu.
Lagu rakyat ini, dengan tarian dan liriknya yang penuh misteri, sering kali membuatkan bulu roma berdiri apabila dimainkan.
Namun, apa sebenarnya kisah di sebalik lagu Ulek Mayang sehingga ia dilarang dinyanyikan sesuka hati oleh orang-orang terdahulu?
Melalui akaun TikTok @adameji7, seorang pengguna telah berkongsi cerita menarik mengenai asal-usul lagu ini, yang mungkin tidak begitu dikenali oleh generasi muda masa kini.
Asal-Usul Ulek Mayang
Lagu Ulek Mayang dipercayai wujud sejak ratusan tahun dahulu, pada era sebelum kewujudan Tanah Melayu, iaitu zaman pra-Islam ketika masyarakat mengamalkan animisme. Pada ketika itu, mereka mempercayai semangat yang menghuni pokok, batu, dan alam ghaib.
Kisah bermula dengan sekumpulan nelayan yang pergi ke laut, tetapi malang menimpa apabila mereka dilanda ombak besar. Meskipun kebanyakan mereka berjaya pulang dengan selamat, seorang nelayan tidak kembali. Dia kemudian ditemui terdampar di pantai dalam keadaan tidak sedarkan diri, seolah-olah sudah mati.
Menurut kepercayaan masyarakat setempat, roh nelayan tersebut telah terperangkap di alam ghaib kerana diminati oleh salah seorang daripada tujuh puteri bunian. Untuk mengembalikan rohnya, bomoh dipanggil untuk melakukan ritual, di mana lagu Ulek Mayang dinyanyikan.
Ritual dan Perjanjian dengan Puteri Bunian
Dalam ritual tersebut, bomoh berusaha memujuk puteri bunian supaya melepaskan roh nelayan itu. Persembahan Ulek Mayang yang diiringi tarian menceritakan usaha bomoh bertarung secara ghaib dengan puteri tersebut. Akhirnya, roh nelayan itu berjaya dikembalikan, dan sebagai balasan, bomoh menawarkan makanan seperti pulut kuning, atau nasi berwarna, yang dihanyutkan ke laut.
Bait lagu seperti “Aku tahu asal usulmu, biarkanlah yang laut pulang ke laut, yang darat pulang ke darat” menggambarkan penyelesaian yang dicapai antara bomoh dan puteri bunian.
Transformasi Ulek Mayang
Istilah ulek dalam lagu ini merujuk kepada amalan menyeru atau memuja, yang dikaitkan dengan ritual zaman dahulu. Namun, dengan kedatangan Islam, amalan ini dianggap khurafat dan ditinggalkan. Kini, Ulek Mayang hanya dipersembahkan sebagai hiburan semata-mata tanpa unsur ritual.
Uniknya, lagu ini hanya menyebut puteri bunian bernombor genap seperti Puteri Dua, Puteri Empat, dan Puteri Enam. Puteri bernombor ganjil tidak disebut kerana dipercayai lebih berkuasa, dan menyebut nama mereka boleh mengundang kemarahan.
Kisah Seram dan Larangan
Walaupun hanya dianggap hiburan kini, banyak pengalaman seram dikaitkan dengan lagu Ulek Mayang. Beberapa netizen berkongsi kisah mereka:
Seorang rakan pernah menyanyi lagu ini sebanyak tiga kali selepas menemui buku liriknya, lalu dirasuk sehingga memerlukan bantuan ustaz untuk menghalau jin.
Ketika kem sekolah, sebuah kumpulan memasang lagu Ulek Mayang pada waktu malam, menyebabkan beberapa pelajar menangis selepas mendakwa melihat makhluk ghaib.
Pernah juga berlaku kes histeria di asrama apabila lagu ini dimainkan secara suka-suka.
Oleh itu, adalah dinasihatkan agar tidak memainkan atau menyanyikan lagu ini, terutama di kawasan terpencil seperti hutan, bagi mengelakkan sebarang perkara yang tidak diingini.
Ulek Mayang, meskipun kaya dengan seni dan budaya, turut mengandungi kisah misteri yang memerlukan penghormatan terhadap asal-usul dan kepercayaan yang mendasarinya.
BACA: Ini sebab berat Sweet Qismina turun 10 kg dalam masa sebulan