Mudahnya ulama pas menghukum aqidah sesama muslim

Mudahnya ulama pas menghukum aqidah sesama muslim

Minggu lepas, TG Hj Hadi menggunakan terma Nur dan zulumat di dalam mentafsirkan ayat 9 Surah Al Hadid bagi membandingkan partinya dengan parti yang lain terutama dengan parti Amanah, kononnya Zulumat itu datang dalam lafaz Jamak bagi mengambarkan banyaknya aprti yang tersesat, maka “Nur” itulah Partinya..

manakala Minggu ini, Ketua dewan Ulama PAS Mahfodz Mohamed dalam Kontroversi perlantikan Adun DAP sebagai lembaga Amanah YADIM, membawakan ayat 118 surah Al Imran, Bagi menggambarkan amanah bukan kepada ahlinya, jika dirujuk kepada Tafsir Ibnu Katsir ia merujuk kepada Ahlu Zimmah dan kelompok Musyrikin..

Begitu lah mudahnya mereka menghukum Aqidah sesama Muslim, Seolah olah berbeza parti seperti berbeza Aqidah.. inilah gambaran Khawarij.. marilah kita mengenal Kelompok ini yang telah diingatkan Nabi lebih ditakuti lebih dari Dajjal..

2-SEBURUK BURUK MAKHLUK DALAM MENTAFSIR AYAT ALLAH..

Dalam menggambarkan ciri ciri para Khawarij.. mereka yang bermudah mudah menghukum Aqidah muslim lain, lalu menggunakan Ayat yang diturunkan kepada pihak Kuffar digunakan keatas kaum Muslimin..

Loading...

diriwayat kan dari Ibn Umar tentang gambaran mereka yg dikatakan seburuk buruk Makhluk..

وكان ابن عمر يراهم شرار خلق الله..

Apakah Perbuatan mereka yg disifatkan Seburuk2 Mahkluk itu ?

Dan telah berkata Ibn Umar..

إنهم انطلقوا إلى آيات نزلت في الكفار فجعلوها على المؤمنين..

“Sesungguhnya mereka menggunakan ayat-ayat yang turun kepada orang-orang kafir, lalu mereka jadikan (mempergunakan) ayat ayat itu ke atas orang-orang beriman…

Inilah yang terjadi ayat ayat di dalam Quran yang merujuk kepada Kuffar,digunakan keatas kaum muslimin..

3- MEREKA MEMANGGIL MUSUH POLITIK SEBAGAI MUSUH ALLAH..

Antara gambaran Khawarij.. adalah dengan bermudah mudah mentakfirkan sesama muslim, lalu mereka akan memanggil Muslim lain sebagai “Kafir” dan “Musuh Allah’..

Suatu ketika dulu Hj Hadi pernah menggambarkan Undang2, Perlembagaan kita sebagai perlembagaan Kuffar..Perlembagaan Penjajah, Parti nya digambarakan sebagai “Parti Allah” Hizbullah, kata Haji Hadi kita melawan puak puak ni, Mati kita adalah mati Syahid.., manakala Nik Abduh pernah memanggil UMNO sebagai musuh Allah..

Inilah diingatkan kita di dalam satu hadis mereka yang bermudah mudah mentakfirkan muslim lain, dan memanggil mereka sebagai musuh Allah..

وَمَنْ دَعَا رَجُلًا بِالْكُفْرِ أَوْ قَالَ عَدُوَّ اللَّهِ وَلَيْسَ كَذَلِكَ إِلَّا حَارَ عَلَيْهِ

Dan barangsiapa yang memanggil seseorang dengan panggilan “kafir” atau “musuh Allah” padahal dia tidak kafir, maka tuduhan itu akan kembali kepada penuduh…

4- MERASAKAN IBADAT MEREKA LEBIH BAIK DARI YANG LAIN

Tidak hairan lah ada diantara veteran PAS , Ulama Pondok merasakan parti PAS seabagai sebuah agama.. Ibadah muslim lain tidak diterima, mereka merasakan Ibadat mereka diterima jika hanya bersama dengan PAS,

Lebih malang kesesatan dalam memahami agama oleh veteran PAS seperti Subky Latif merasakan mati mereka mestu wajib mati dalam PAS.. inilah kelompok merasakan hanya Ibadah mereka yang diterima sebagai sebahagian gambaran Khawarij sebagaimana disebutkan di dalam hadis Nabi..

تمرق مارقة على حين فرقة من أمتي يحقر أحدكم صلاته مع صلاتهم، وقراءته مع قراءتهم..

“ Mereka akan keluar saat terjadi perpecahan di antara ummatku. Salah seorang di antara mereka akan menganggap remeh solat nya di banding Solat kamu. mereka menganggap remeh baca’an Al Qur’an kita di banding bacaan mereka.. ”

5- ANTARA DAP DAN SYIAH.

Mungkin Haji Hadi, Dr Mahfodz lupa mereka sebelum ini cukup lunak dengan kelompok Syiah.. lebih bersangka baik dari Syiah berbanding DAP yang tidak berkait dengan Aqidah ?

Haji Hadi lebih 20 tahun berulang alik ke Tehran Iran menggangotai satu badan yang bertujuan mendekatkan kelompok Sunni dan Syiah dalam pertubuhan “Majma’ Taqrib Baina Mazahib”.. hampir Setiap tahun TG Hj Hadi mengadap kelompok Ayatullah,

manakala Ketua Dewan Ulama PAS Hj Mahfodz Ketua Dewan Ulama PAS pernah menghasilan makalah yang menyatakan Syiah sebahagian dari Islam..

Boleh kah kami menghukum Aqidah TG Hj Hadi sebagai menganut ajaran Syiah atau kelompok Rafidhah ? apa bezanya pendekatan politik kami dengan DAP ? Jadi mana yang lebih bahaya ?

Jika kita mahu menghukum Aqidah sesama Islam, Sebagaimana yg disandarkan kepada kata kata Imam Malik..

إذا وجد تسعة وتسعون وجها تشير إلى تكفير مسلم ووجه واحد إلى ابقائه على إسلامه فينبغي للمفتي والقاضي أن يعملا بذلك الوجه…

.”.Jika terdapat 99 tanda yg gambaran kekafiran seorang Muslim itu, tetapi masih ada satu alasan yang menunjukkan tanda keislamannya, maka sebaiknya Mufti dan Hakim beramal dengan satu alasan tersebut… ”

6- ANTARA MALAYSIAN MALAYSIA DAN 1 MALAYSIA..

Jika yang dipertikaikan konsep Malaysian Malaysia, apa bezanya konsep 1 Malaysia yang diperkenalkan Najib yang membuatkan PAS bersama mereka ? tidak ada bezanya..

DAP sejak Deklarasi konvensyen Pakatan Rakyat 2012 secara tegas menerima Islam sebagai Agama Rasmi dan Persekutuan, Mempertahankan Artikel 153, Mengapa PAS dan Hj Hadi terus mengfitnah ?

Lebih malang mereka yang bersama DAP seeprti terkeluarnya mereka dari Aqidah Islam.. Dsar Politik tidak ada bezanya mereka dengan PKR dan UMNO..

6- INGATAN BAGI KELOMPOK YANG MERASAKAN MEREKA MULIA..

Bagi pemimpin PAS, berhentilah menggunakan agama, Ayat Quran bagi menghukum Aqidah muslim yang lain.. kerana ini adala gambaran kelompok Khawarij..

Berkata Sheikul Al Azhar Ali Juma’ah di dalam Khutbahnya.. Kelompok ini datangkan Ayat Quran dan Hadis Nabi,tanpa Ma’rifah dan Bayan.. mereka menggunakan hadis hadis Nabi, tetapi Nabi berlepas diri dari mereka.. mereka ini datangkan fitnah keatas Ummat Islam..

Sebagaimana Hadis Nabi menceritakan bagaimana Allah mengingatkan Ahli Ibadah yang mempertikaikan Syurga dan neraka bagi Ahli Maksiat.. mereka mengambil kuasa Tuhan Menentukan Aqidah manusia lain.. Allah akan berkata pada mereka d Akhirat nanti..

أكنت بي عالماً ؟ أو كنت على ما في يدي قادراً ؟

‘Apakah engkau mengetahui tentang Aku? Ataukah engkau mempunyai kemampuan atas apa-apa yang ada di tangan-(kuasa)Ku ?

Tazkirah Jumaat

Ipohmali

1 Februari 2019